Eigen 8 bay NAS maken

Status
Not open for further replies.

sjieke

Contributor
Joined
Jun 7, 2011
Messages
125
Dit moederbord heeft inderdaad passieve CPU koeling. Dit is voldoende zolang er genoeg 'airflow' is over de CPU en de warme lucht dus vlot afgevoerd kan worden :)
 

gamer0308

Cadet
Joined
Feb 24, 2014
Messages
3
Dan zou dit de configuratie ongeveer worden heb ik de juiste componenten of zien jullie nog verbeter punten?, met prijzen via alternate.nl , zie ik het nou goed dat dit moederbord passieve processor koeling heeft?

1 x SilverStone ST45SF, 450 Watt voeding
TN4I07

€ 79,90*

1 x SilverStone SST-DS380B, behuizing
TEXI5F

€ 149,-*

1 x ASRock C2550D4I, moederbord
GSIR04

€ 269,-*

1 x ADATA 8 GB DDR3-1600, geheugen
IDIFV7A0

€ 81,90*
Als je dan toch het asrock board neemt neem dan ECC ram erbij dit koste mij nagenoeg net zoveel.
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Ik zie wel dat de silverstone case 3 pins fans heeft, deze wil ik vervangen door Be quit shadow wings PWM 4 pins koelers, iemand ervaring met deze fans? en wat is het voordeel van ECC geheugen ten opzichte van gewoon DDR3 geheugen? en kan dit moederbord daar mee overweg? en ook met 1866MHZ?
 

Nindustries

Patron
Joined
Jun 12, 2013
Messages
269
Ik zie wel dat de silverstone case 3 pins fans heeft, deze wil ik vervangen door Be quit shadow wings PWM 4 pins koelers, iemand ervaring met deze fans?
Yup, dit zijn dure maar wel zeer kwaliteitsvolle koelers. Je zou zelfs goedkoper kunnen gaan, aangezien deze overkill zijn voor een NAS.

en wat is het voordeel van ECC geheugen ten opzichte van gewoon DDR3 geheugen?
Zoek maar eens in de forums, daar zijn al topics volgeschreven over..

en kan dit moederbord daar mee overweg?
Als je de specificatiepagina van het moederbord gewoon opengedaan had, had je gezien dat de C2550D4I enkel overweg kan met ECC geheugen.

en ook met 1866MHZ?
Ik citeer; "
Supports DDR3 1600/1333 ECC and UDIMM"
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Maar dus geen 1866 mhz? Maar 4 pins fans tegenover de 3 pins die standaard in deze case zitten is wel een must, welke fans zou jij dan nemen?
 

SnOoD

Dabbler
Joined
Jul 31, 2014
Messages
15
Ga ik doen :) thanx voor de tips iedereen, ga het geheugen even aanpassen, dan gaat dit hem worden :
1 x SilverStone ST45SF, 450 Watt voeding TN4I07 € 79,90*
1 x SilverStone SST-DS380B, behuizing TEXI5F € 149,-*
1 x ASRock C2550D4I, moederbord GSIR04 € 269,-*
1 x Crucial 8 GB ECC DDR3-1600, geheugen IDHFC7J2 € 83,90*

En uiteraard 3x 4 pins fans erbij

Iemand voor de rest nog op of aanmerkingen? :smile:
 

Nindustries

Patron
Joined
Jun 12, 2013
Messages
269
Ziet er goed uit voor de rest!
Je zou wel voor een minder krachtige voeding kunnen gaan, bijvoorbeeld 300 Watt. Voorbeeld: BeQuiet! System Power 7 300W.
Je moet wel eens kijken of je nog splitters moet kopen om alle schijven van stroom te voorzien. Deze kosten bijna niets hoor.

btw) bij SiComputers is dat moederbord maar 254 euro (zonder btw? Idk). Kijk zeker op Tweakers & Ebay belgium welke winkel jou de beste prijs geeft voor alle onderdelen.
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Hoi Gert,

Ik ben van plan om een NAS te bouwen op basis van FreeNAS. Nu vroeg ik me af of het cruciaal is om ECC geheugen te gebruiken. Ik wil de opstellen graag maken met 3 of 4 schijven met ZFS RAIDZ.

Ik zit te denken aan de volgende opstelling:

crucial-ballistix-tactical
ASRock B85M Pro4
Intel Pentium G3258 Boxed
Seasonic G-Serie 360Watt
BitFenix Phenom Micro-ATX

De schijven WD RED 3x3 TB. Is het mogelijk om later een schijf bij te plaatsen zonder dat de andere schijven hun data verliezen? Is 8gb geheugen voldoende voor deze setup?

Ik heb momenteel een windows home server staan die al redelijk op leeftijd begint te raken.

Ik zou hel erg blij zijn met feedback omtrent mijn vragen en setup.

Gr. Arno (toeval)

Jouw post is al een paar maanden oud, maar misschien heb je er toch nog wat aan.

Lees eerst deze dingen eens:
ECC vs Non-ECC
Hardware recommendations
ZFS primer
Getting the most out of your ZFS pools

Kort samengevat:
ECC: ja
Schijven: dit is niet een vraag met een simpel antwoord. te beginnen met de vraag of RAIDZ(1 neem ik aan dat je bedoelt) wel wenselijk is
Geheugen: krap

Tip: volgende keer even een eigen topic aanmaken ipv. die van iemand anders te kapen ;)

Succes!
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
1 x Crucial 8 GB ECC DDR3-1600, geheugen IDHFC7J2 € 83,90*
Ik verbaas me over drie dingen:
1) Waarom een Windows box bespreken op een FreeNAS forum?
2) Waarom ECC gaan op een simpele Windows box, waar overduidelijk geen belangrijke informatie op komt (aangezien adviezen over redundantie genegeerd worden en er nog niet is nagedacht over backups)?
2) Waarom nog niemand aangeraden heeft meer dan 8GB (16GB of zelfs nog meer) geheugen voor deze opslagcapaciteit, al is het alleen al voor als meneer toch een keer het licht gaat zien en toch overstapt op FreeNAS :D
 
Status
Not open for further replies.
Top