ZFS Stripe ombouwen naar Raidz 1 of 2 met Freenas 9.2.1.5

Status
Not open for further replies.

nasnice

Explorer
Joined
Jul 14, 2014
Messages
82
Goedemorgen, medenassers,

Om de vraag verderop wat te verduidelijken even wat achtergrond.

Heb hier een PC met win7 erop die ik ingericht had als media file server voor de kinderen, 2 maal 3 Gb WD red. Simpel en makkelijk totdat je iets meer wil (Shares voor de sat ontvangers etc.) Dus me gaan orienteren op een NAS en uitgekomen bij Freenas. Werkt makkelijk en duidelijk. Omdat het hier om niet unieke data ging gekozen om een stripe aan te maken met daarin mounts met de categorieen (Films, animatie, geluid, etc.) Na de eerste test heb ik een server samengesteld met behulp van de Tweakers best buy guide met een extra schijf van 3 TB en ben begonnen met het overzetten van de data van de kinderen.

Dus nu heb ik een ZFS stripe van 3 maal 3 TB met een hoofdmount en wat submounts met nog in totaal 2.7 Tb vrij.

Werkt allemaal helemaal perfect, lekker snel en tot op heden probleemloos.

Maar nu wil ik wat meer en ben ik begonnen met het uitkammen van dit forum en het lezen van de "Freaking" manual...

En dan denk ik dat ik wat verkeerd heb gedaan. Ik wil nu eigenlijk ook mijn serieuze data op de NAS zetten zodat ik daar ook vanaf andere computers toegang tot heb (FTP enzo)

Maar bij serieuze data komt ook het begrip data veiligheid. Ik ben een beetje geschrokken dat het ZFS filesysteem blijkbaar nogal fragiel is, en bijvoorbeeld bij stroomuitval (wat hier toch wel 1 of 2 maal per maand voorkomt vandaar de BBU helaas unmanaged) onherstelbaar beschadigd kan raken hetgeen dan weer leidt tot het verlies van AL je data. Probeert Freenas niet om de schade te beperken als ie het Power down signaal van de PSU krijgt?

Ook heb ik gelezen dat er geen goede tools zijn om je ZFS "pools" te repareren mochten ze defect raken.

Vandaar dat er nu redundancy moet komen in de vorm van een Raid configuratie. Het voorlopige doel is om in totaal 12 Gb schijfruimte te hebben binnen een Raidz 1 of 2 configuratie.

Nu dus mijn echte vraag:

Kan ik mijn huidige stripe simpel omzetten naar een Raidz1 of 2 configuratie door het toevoegen van extra (3GB) schijven?

Ik heb een duitstalige post gelezen over iemand die dat gedaan heeft door het laten leveren van extra schijven, zijn data terug te kopieeren naar zijn oude server en de extra schijven na het overzetten van de data weer terug te sturen naar de leverancier... ik hoop dat het anders kan maar heb zelf nog geen howto gevonden...

Ben overigens nog een noob in unix, nevendoel van deze exercitie is om ook wat unix kennis op te doen...
 

burnmai

Dabbler
Joined
Mar 11, 2014
Messages
17
Je kunt een Vdev niet meer veranderen qua instelling zodra deze in aangemaakt.

Dus helaas zul je je Zpool moeten "herbouwen"
Ik raad aan een backup te maken en vervolgens je harddisks in de gewenste Vdev te plaatsten. door de oude pool te verwijderen.

ZFS is inderdaad wat gevoelig voor stroomuitval, maar dat is elke dataserver. voor ongeveer 90 a 100 euro kun je een UPS kopen en deze aan je NAS aansluiten.
Dit zorgt er voor dat je NAS rustig zal afsluiten zodra de stroom uitvalt en deze dus geen data verliest.
Voor de rest is er weinig te doen omdat er gewoon weg niet genoeg tijd is tussen het signaal en het flushen to disk van alle informatie in de cpu en het RAM.

Er zijn naar mijn weten inderdaad bijna geen tools voor het repareren van een Zpool. MAAR VERGEET NOOIT: RAID IS GEEN VERVANGING VOOR EEN BACKUP.

Ik zou 6 Harddisks van 3TB in Raidz2 plaatsen om zo een goede performance te hebben, 2 disks redundant en de gewenste grootte.
 
Status
Not open for further replies.
Top