NAS verliest verbinding voor "enkele seconden"

Status
Not open for further replies.
Joined
May 30, 2015
Messages
5
Hoi

Ik heb een freenas installatie, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat het niet de meest alledaagse is, dus troubleshooting gaat wss niet eenvoudig zijn...

Ik heb een server met VMWare, waarin Freenas draait, schijven worden aangestuurd door een M1015. Wat gebeurt er nu regelmatig? Als je een video bekijkt, maakt niet uit op wat type apparaat (PC, Raspberry, ...) dan stopt het enkele seconden met afspelen. Als ik dan op dat moment ga kijken in mijn netwerkschijven op een Windows pc bvb, dan is de verbinding precies weg. Na enkele seconden is deze ook wel weer terug, zonder dat ik iets moet doen.

Het is niet altijd op hetzelfde moment, niet altijd even lang, dus ik snap er eerlijk gezegd niets van. De NIC's die gebruikt zijn, zijn allemaal intel, dus het specifieke non-intel-nic probleem waar je veel over leest is het dus niet?

Hopelijk hebben jullie een idee hoe ik dit kan beginnen troubleshooten?

Alvast bedankt!
 

insan3

Dabbler
Joined
Apr 3, 2017
Messages
11
Wat voor adapter gebruik je? Het is aan te raden om vmxnet3 te pakken en geen E1000 te gebruiken. Ik heb daar in het verleden ook wel een issues mee gehad.
 
Joined
May 30, 2015
Messages
5
Het staat nu idd op E1000, ik ga zodra ik kan het eens omzetten en testen, alvast bedankt voor de reactie!
 
Joined
May 30, 2015
Messages
5
Toch ff geluk gehad... Ik draai nog een redelijk oude versie (9.2.1.8) dus dacht ik ineens een upgrade uit te voeren naar de 9.3.1, daarna naar de 11...

So far so good. Tot na de upgrade.. Dan kreeg ik ineens de ene foutmelding na de andere, ik gebruik ook een IBM M1015 HBA kaart (redelijk populair denk ik toch) maar ik kreeg ook meldingen dat de firmware niet meer compatibel was met de huidige freenas versie (ik heb P15, en moet P20 zijn?)

Dan maar proberen terug te gaan. Ik had gelukkig een config bewaard, dus ik installeerde een nieuwe 9.2.1.8, met als NIC de VMXNet 3. Alleen had ik nu geen netwerkkaart zichtbaar in deze freenas versie. Nadat ik terug een E1000 selecteerde, werkte het netwerk weer wel.

Dan de config terug geupload en nu werkt alles weer als tevoren, waarschijnlijk ook wel weer met de regematige haperingen, maar ik weet het toch zo niet. Firmware op de kaart moeten gaan flashen om een nieuwe versie te installeren? Toch riskant om alle data te verliezen, dat weegt niet op tegen die haperingen vrees ik...

Als iemand hier wat meer info over heeft, laat gerust weten!
 

Evi Vanoost

Explorer
Joined
Aug 4, 2016
Messages
91
Je gaat je data niet verliezen met een firmware upgrade, de schijven zijn niet in RAID op de kaart. Je kunt in principe zelfs gewoon blijven draaien met oude firmware alhoewel bepaalde problemen opgelost worden met nieuwere firmware.

Ivm je origineel probleem, gebruik wireshark om te zien wat er gebeurd op het moment dat de verbinding wegvalt. Misschien een timeout? Misschien een DHCP reconfiguratie? Er is zoveel dat mis kan gaan, oudere versies van FreeNAS hebben inderdaad problemen met nieuwere Samba verbindingen, er is veel opgelost in de externe Samba code tussen 9.2 en 11.

Ik zou ook de drivers van je hypervisor gebruiken ipv de E1000 emulatie, ik weet niet of FreeNAS 9.2 de drivers aan boord heeft maar nieuwere versies in ieder geval wel. Je moet wel het netwerk opnieuw configureren.
 

aadje93

Explorer
Joined
Sep 25, 2015
Messages
60
je weet dat het erg sterk afgeraden word freenas in een VM te draaien?

Daarnaast, klakkeloos je freenas updaten kan grote problemen veroorzaken, lees de release notes/hardware recommendations van de nieuwe versie. Dan had je gezien dat de controllers P20 nodig hebben, je loopt immers al enkele jaren achter qua freenas versie.

Helaas zie ik nu dat broadcom de site volledig aangepakt heeft (van LSI) waardoor ik de firmware niet meer kan vinden, veel links via google worden ook via een redirect terug gefloten naar de algemene product pagina van broadcom waar de 9211 (zelfde als jouw ibm) niet meer op staat.
 

JeroenvdBerg

Dabbler
Joined
Aug 27, 2016
Messages
11
Draaien van FreeNAS in vmware is op zich prima te doen, ik draai al meer dan 2 jaar zonder problemen.

Wat algemene vragen: wat is dit voor netwerk/hardware? Consumenten of (semi-) zakelijk? (Type switches?)
Xeon CPU icm ECC geheugen of een oude machine die ergens uit hoop stof is getrokken? Hoeveel storage? Ik ga er even vanuit dat die controller via passtrough aan de VM is toegekend en er geen andere VMs mee kunnen rommelen?

Wat belangrijk is icm met VMware:
Welke versie van ESXi?
Specs van de VM? (Memory/CPU/Nic)
Specs van fysieke hardware? (Denk met name aan moederbord/nic/disks) controller is zo te zien een IBM

Ik kan een aantal dingen verzinnen die een hickup kunnen veroorzaken:
- defecte schijf (smart informatie is NIET betrouwbaar, maar een lange offline test kan problemen soms aan het licht brengen)
- standby/sleep gaan van een schijf (WD green zijn grote issues veroorzakers hier)
- incompatability tussen fysieke hardware en vmware hypervisor (zie hcl van VMware)
- disconnect van de fysieke of virtuele nic (duplex mismatch/renegotiate/dhcp renew/defecte nic/defecte switch) zet een ping open naar de host & de vm en kijk of daar een disconnect zichtbaar is. Indien timeout op VM&niet op host: issue met VM en/of hypervisor, indien zowel host als VM: switch/netwerk
- onvoldoende geheugen in de VM, als het goed is, is al het geheugen "locked" verifieer of dit inderdaad het geval is, indien VMware gaat baloonen en het geheugen uit je FreeNAS VM gaat trekken gaat dat niet goed

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
 
Status
Not open for further replies.
Top