Hulp gevraagd: critical error

Status
Not open for further replies.

JFD

Dabbler
Joined
Jul 25, 2016
Messages
46
Beste Freenas-ers ;-).

ik kreeg vanmorgen de melding: The volume FreeNAS_Z1_1 (ZFS) state is DEGRADED: One or more devices has been removed by the administrator. Sufficient replicas exist for the pool to continue functioning in a degraded state. En ben nu licht in paniek. Wat is er aan de hand en wat moet ik nu doen?

Hopelijk kan iemand me helpen om dit zsm uit te zoeken en op te lossen.

groet, Jelle
 

JFD

Dabbler
Joined
Jul 25, 2016
Messages
46
na een reboot ontvang ik dit:


  • CRITICAL: May 1, 2018, 11:08 a.m. - Device: /dev/ada0, 1 Currently unreadable (pending) sectors
  • CRITICAL: May 1, 2018, 11:08 a.m. - The volume FreeNAS_Z1_1 (ZFS) state is ONLINE: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected.
 

FritVetBE

Explorer
Joined
Dec 28, 2013
Messages
87
Dag JFD

Dit duid op een schijf welke niet gelezen kan worden, waardoor uw pool degraded is. Wat voor configuratie hebt ge als pool draaien? Dat is namelijk van belang betreft het behoud van de data die op de NAS staat.

Wat ik aanraad is het volgende:
- Kijk in de FreeNAS gui welke serial number overeenkomt met ada0. Noteer de serialnumber en check of vanaf die hardeschijf de sata kabel nog fatsoenlijk is aangesloten. Je zou ook eens kunnen proberen met een andere sata kabeltje. (heel onwaarschijnlijke oplossing, maar wel minste impact en snelste om te testen)
- Vervang de desbetreffende schijf met een vergelijkbare schijf qua capaciteit en laat deze opnemen in de pool.
 

JFD

Dabbler
Joined
Jul 25, 2016
Messages
46
@FritVetBE bedankt voor je reactie. Ik heb een Z1 pool van 3 4TB WD RED schijven. Op dit moment zijn de errors alsvolgt:


  • CRITICAL: May 1, 2018, 11:22 a.m. - Device: /dev/ada0, 1 Currently unreadable (pending) sectors
  • CRITICAL: May 1, 2018, 3:34 p.m. - The volume FreeNAS_Z1_1 (ZFS) state is ONLINE: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected.

Ik heb contact opgenomen met de webshop waar de hardware vandaan komt. Ik ga de ene schijf onder garantie vervangen. Daarvoor bestel ik nu eerst een gelijke schijf en vervolgen stuur ik de oude terug. Ik neem even aan dat met de standaard handleiding van FreeNAS ik dit eenvoudig kan doen. Kan ik vervolgens ook vanuit FreeNAS de schijf die terug gaat formatteren? Zodat er geen prive data bij de webshop terecht komt.
 
Status
Not open for further replies.
Top