backup naar Transip

H143

Cadet
Joined
Aug 2, 2016
Messages
1
Goedenavond,
ik ben Alex en compleet nieuw met een Nas.
ik heb sinds gister Freenas draaien op een POV ion 330 systeem met 1 wd green 2tb hdd eraan.
tot nu toe heb ik het draaiende en kan ik bestanden e'd naar de nas kopieren en heb ook al een plexmedia server geinstaleerd.

nu wil ik freenas voornamelijk gebruiken om mijn foto's en filmpjes op opteslaan zodat ik ze vanaf elke pc/tablet in huis kan benaderen.
nu wil ik hier ook graag een backup van maken en het liefste extern en volledig automatisch
ik heb een stack account bij transip is er iemand die weet hoe ik een backup van mijn nas naar transip kan wegschrijven?
 
Joined
Mar 6, 2014
Messages
686
Daarvoo zul je bij TransIP moeten aankloppen. Er zijn 1001 mogelijkheden voor off-site backups.
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
TransIP gebruikt een aangepaste versie van Owncloud, Owncloud kun je benaderen via Webdav. Je kunt met behulp van duplicity in een jail data synchroniseren naar TransIP. Ben er ook mee bezig geweest en heb het uiteindelijk aan de praat gekregen. Maar heb het nog niet afgemaakt en regelmatig ingepland. Mijn server is nog even ingepakt ivm verhuizing dus kan niet zo snel kijken naar de precieze instellingen. Maar het is geen plug and play setup in ieder geval.
 

Bisquit

Dabbler
Joined
Dec 29, 2016
Messages
34
Hallo heren, heeft iemand TransIP Stack al kunnen mounten als externe WebDAV storage?
 

jammiejammie

Dabbler
Joined
Apr 19, 2016
Messages
18
Ik heb gemerkt dat de Webdav verbinding met TransIP nou niet een heel betrouwbare is. Vooral bij het uploaden van grotere bestanden komen er time-outs.
Mijn backups naar StackStorage worden gedaan met behulp van Duplicati. Het voordeel hiervan is dat je de grootte van de rar bestanden aan kunt geven. Dit werkt tot nu toe heel goed.
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Draait Duplicati dan volledig op je NAS of op een ander systeem? Duplicati is windows based toch? Ben zelf aan het kijken naar het gebruiken van een docker image in FreeNAS corral, heb er alleen nog geen tijd voor gemaakt om er in te duiken. Had deze docker image hiervoor op het oog.
 

Mixel

Explorer
Joined
Jan 11, 2014
Messages
50
wmn79, de corral optie is niet echt een optie meer helaas. Heb jij nog een andere oplossing gevonden?
Ik sta op het punt duplicity te installeren in een jail, maar loop nu nog tegen een naar het lijkt bug bij het aanmaken van jails in 11-U3 aan.
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Je kan een VM aanmaken in FreeNAS 11-U3 en daar een docker host op laten draaien. Staan verschillende topics hoe je dat zou kunnen doen. Bij mij heeft het een beetje stilgelegen de laatste tijd, als ik er weer mee aan de slag ga laat ik het hier wel weten.
 

Mixel

Explorer
Joined
Jan 11, 2014
Messages
50
Ondertussen heb ik het weten te regelen met Duplicati in een jail. Duplicati draait als windows applicatie in mono. Ik weet, het kan meer lichtgewicht met bijv RSync, maar de webinterface van Duplicati is wel heel handig. Eerste backup loopt op dit moment.
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Kun je eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Ben wel geïnteresseerd in een oplossing die eenvoudig te managen is via een webinterface.
 

Mixel

Explorer
Joined
Jan 11, 2014
Messages
50
Hi wmn79, ben je al verder? Ik liep zelf in 11.2-beta3 tegen problemen met mono aan.
Ben jij nog verder gekomen? Wellicht via Cloud Sync?
 

wmn79

Explorer
Joined
Apr 23, 2015
Messages
59
Hi wmn79, ben je al verder? Ik liep zelf in 11.2-beta3 tegen problemen met mono aan.
Ben jij nog verder gekomen? Wellicht via Cloud Sync?
Yep ik heb deze instructie gevolgd om een iocage jail aan te maken en daarin duplicatie te installeren. Dit werkt prima, moest alleen rc file in EE maken ipv nano anders werkte het niet. Draai nu op FreeNAS-11.2-BETA3 maar heb de jail denk ik wel in een eerdere beta aangemaakt.
 

Mixel

Explorer
Joined
Jan 11, 2014
Messages
50
Dankjewel! Ik heb hem met flink wat knutselen nu ook aan de praat.
Krijg nu echter de verbinding naar stack niet meer gemaakt. Weet je die instellingen wellicht?
 

Icetea58

Dabbler
Joined
Mar 16, 2017
Messages
26
Hoi! ik heb het in 11.2 opgelost via Cloudsync, Cloud sync task
Zonder jails, of plugins het zit gewoon in het menu onder Tasks.
Zou je kunnen zeggen hoe je het precies gedaan heb.
Met andere worden, heb je webdav of iets anders gedaan of gebruikt en op welke manier dan.
 
Last edited:

B-lennium

Cadet
Joined
Nov 30, 2013
Messages
4
hoi! hier 2 screenshots van mijn instellingen. Je moet de credentials instellen voor de stack share, die kun je vervolgens gebruiken in een cloud sync task
 

Attachments

  • cloud sync task.PNG
    cloud sync task.PNG
    46.4 KB · Views: 940
  • cloudcredentials.PNG
    cloudcredentials.PNG
    23.3 KB · Views: 889

Icetea58

Dabbler
Joined
Mar 16, 2017
Messages
26
hoi! hier 2 screenshots van mijn instellingen. Je moet de credentials instellen voor de stack share, die kun je vervolgens gebruiken in een cloud sync task
Bedankt... Werkt perfect. Had niet het volledige path gebruikt met /remote.php/webdav en nu doet hij het prima.
 
Top