Aanbevolen hoeveelheid RAM

Status
Not open for further replies.

Arie55

Dabbler
Joined
Sep 28, 2015
Messages
14
ik gebruik al tijden tot volle tevredenheid een HP Proliant MicroServer Gen8 met 16GB aan ram. Veel meer dan het gebruik als file server gebruik ik dat ding niet. Nu wordt er geadviseerd om ongeveer 1GB per TB harddisk aan te wenden. Blijft deze "regel" staan als de nas niet meer als file server gebruikt wordt en er zeg ongeveer maar 1/4GB per TB disk ruimte ?

Ik zie n.l. dat de cpu in de meeste tijd weinig staat te doen en het geheugen helemaal gebruikt wordt. De vraag stel ik omdat ik een tweede machine wil aanschaffen (waarschijnlijk tweedehands).

Arie
 

Scareh

Contributor
Joined
Jul 31, 2012
Messages
182
is niet echt een "regel in steen geschreven", voor het meeste thuisgebruik is 16Gb meer dan voldoende.
Afhankelijk wat je wil doen met je 2e nas kan je perfect overweg met 8Gb ook. (als ie bv enkel moet dienen als backup). Je zal wel snel genoeg merken of hij snappy genoeg reageert.
 

aadje93

Explorer
Joined
Sep 25, 2015
Messages
60
8GB is echt het minium, sterk aan te raden 16GB aan te houden zodat ZFS zijn werk goed kan doen, afhankelijk van de grote van je schijven en de vdev layout merk je snel genoeg of het goed werkt. 8-> 16GB is geen groot verschil in kostprijs op het geheel inclusief schijven, maar kan enorme verbetering in lees snelheden leveren.
 
Status
Not open for further replies.
Top